Andreas Carlsson: Från idé till succé!

juni 8, 2015 at 7:30 f m Lämna en kommentar

 

Andreas Carlsson är mannen som vet hur du går från idé till succé. Som en av Sveriges mest framgångsrika låtskrivare (för bl a Britney Spears & Céline Dion), musikproducent, skivbolagsägare, föreläsare, författare, jurymedlem i program som Idol och X-Factor och grundare av skolan Academy Of Music And Business – så kan vi konstatera att he knows how to shine! Andreas går sin egen väg och inget är omöjligt.

På 4goodscenen under våren 2015 berättade han som sin lowpoint. Du vet den där vändingspunkten där hela inställningen till livet ändras. Andreas hade skrivit en bok och anställt en kille som var med och hjälpte till under processen. I sann USA-anda menade den anställde att han hade gjort allting själv. Han var envis och tjatade och till slut sa Andreas det som han skulle ångra. I SUE YOU!

– Alltså gör det inte! Stäm inte amerikaner! Bara advokaten kostade 800 dollar i timmen, berättar Andreas.

Det blev rättegång och det gick inte bra. Andreas förlorade. Och det kostade. När han satt där i rättsalen fick han chans att känna efter.

– Jag blev deprimerad. Jag tänkte på sitt liv som en eka där årorna har ramlat av. Allt kändes helt meningslöst.

Men det var då allt vände.

– Jag tänkte tillslut – äsch, vilken tur jag har! Jag får ju sitta i en amerikansk rättssal. Jag lärde mig något som har berört mig, att ett nederlag kan bli en positiv erfarenhet. Om jag nu vill göra större business behöver jag lära mig massa på vägen!

Han försökte korta ner avståndet mellan en negativ händelse och en positiv erfarenhet – sk Darma. Att man lätt uppehåller sig för länge vid negativa erfarenheter. Som att tänka: varför tog det så lång tid att få igång det här projektet? Darma är att följa minsta motståndets lag.

Ja, killen som vuxit upp i Tingsryd, där var sjunde medborgare var en häst har upplevt mycket! Redan som liten älskade han hårdrock. Det spelade ingen roll att pappa höll på med musik, mamma spelade piano och syrran var sångerska. Han hade hittat sin alldeles egna grej.

– Jag visste att en vacker dag skulle jag hålla på med musik, vad som än kommer i min väg skulle ingen få mig att ändra uppfattning!

Andreas tog första steget mot drömmen och flyttade till Stockholm. Han lyckades få tag på ett jobb som nisse på Café Opera. Han berättade för kockarna om hans drömmar och de bara fnyste. Sen kom favoritbandet Chicago och hade en spelning. Andreas visste att det här var hans chans. Han försökte ta sig in bakom scenen men vakten stoppade honom. Sa att det var stängt. När det kom ett gäng tjejer och frågade vakten om de kunde komma förbi såg Andreas sin chans. Han smet förbi när vakten tittade bort och kom ändra fram till Bill Champlin. Andreas ställde sig lite avslappnat och coolt brevid.

– Hey Bill!

– Hey! How are you?

– I’m doing good. I’m going to the states!

– You got my number?

Bill skrev ner sitt nummer och Andreas bokade första flyget till Los Angeles.

– Det var vansinne, jag tog mina sista pengar och åkte hem till Bill! Jag ver helt svettig på överläppen när jag skulle ringa på.

Mötet blev bättre än vad han nånsin hade kunnat drömma om. Bill sa åt honom – Pick up a guitarr! De spelade lite improviserat. Då sa Bill I like this a lot! Han bjöd in Andreas att bo kvar i en vecka. Det finns träningsoverall och tandborste som du kan låna. Sagt och gjort. Andreas flyttade in hos sin idol.

–  Jag tyckte det var en fantastisk story. Jag ringde Expressen, jag tror det finns ett scoop här – en ung människa får träffa sin idol. De kom på momangen. Fotografen ringde på och Bill öppnade. De frågade massor om mig och då la Bill armen om mig och sa: This guy…. och började säga komplimanger. Det blev för mycket för mig. Jag gick och satte mig vid poolen medan Bill fick ta hand om journalisten.

Andreas tänkte inte så mycket på det förrän han var hemma igen och slog upp Expressen. Där var ett helt uppslag med rubriken ”Stjärnor är vi allihopa.” Där var en bild på Ace of Base, Roxette, Abba och Andreas Carlsson.

Tre år senare har han vunnit fem Grammis, fått regeringens exportpris och fått den prestigefulla utnämningen Songwriter of the year i USA. Och då satt Bill i publiken.

– Andreas I’m very proud of you, you did it. Vad han gjorde för mig som en ung person kan jag aldrig betala tillbaks. Jag fick chansen – och jag vågade också, säger Andreas på 4goodscenen.

Idag vill han sätta världscentrat för musik i Tingsryd och har just förverkligat ytterligare en dröm. Han har grundat skolan Academy Of Music And Business. Ett projekt som har tagit på tre år – från idé till succé! Idag går elever från 99 komuner i skolan och de får ansökningar från USA.

Tack för att du delade med dig av din story Andreas!

Andreas Words of Wisdom:

  • Dina drömmar är kartan för dina egna verklighet.
  • We all sleep alone

Text: Malin Jilkén

LÄS FLERA STORIES HÄR!

Entry filed under: 4good, 4goodkväll, Love Your Life. Tags: , .

Marängtårta! Fler biljetter till Succén Eat Love Live!

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

juni 2015
M T O T F L S
« Maj   Jul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Most Recent Posts


