Eija och Emma – vilken story!

maj 21, 2014 at 9:42 f m Lämna en kommentar

140515_0272

Eija är en helt vanlig mamma som älskar livet. När hennes svärdotter tog sitt liv ville hon förstå och surfade mycket på nätet och på en undgomssite fick hon kontakt med 17-åriga Emma. Då var Emma en trasig tjej som inte tyckte att det fanns så mycket att leva för. De hittade varandra och har peppat och stöttat varandra över nätet i snart två år. Men har aldrig träffats.

Eija, som varit med i 4good i flera år, ville förverkliga sin egen och Emmas dröm att träffas i verkliga livet. Hon tvekade inte en sekund att nominera henne själv och Emma i MINI Pays it forward! Att skicka vidare och göra något gott för någon annan var något som 4goods partner MINI vill göra! MINI har ställt en MINI Countryman i varje stad till förfogande i nätverket under hela året.

Så här motiverade Eija i mailet till juryn:

Jag har en flicka, Emma i Öjebyn som jag stöttar på nätet,vi har aldrig träffats. Hon är bara 19 år och hon har mått dåligt i många år, hon har varit institutionaliserad och har många mediciner och mått dåligt. Hon har inget liv, är arbetslös, sjuk och deprimerad. Jag hittade henne på en självmordssajt (efter min egen älskade svärdotter hade tagit sitt liv, jag sökte för jag ville förstå).
När Emma skriver på Facebook skriver folk ”krya på dig” bla bla bla…jag skriver att jag varit på 4good kväll och skrattat ihjäl mig. Jag skriver om mitt vardagsliv med vår tokiga hund och mina träningsresultat… som aldrig kommer hahhaha. Jag ger Emma inga sympatier, för det sköter andra så bra, jag vill ge Emma syn på att livet kan vara så härligt, underbart och roligt. Hon bekräftade det en gång ”du verkar alltid ha så roligt Eija”.  (det har jag självklart inte) Jag väljer att använda alla jobbiga stunder i livet till en erfarenhet och använda mig av det.
Emma och jag började prata med varandra på nätet 1/4 2012. Vår vänskap har utvecklats men hennes liv går i stå. Läkarbesök, sjukhus, ligga på soffan…ingen mening.
Jag fick henne lova att leva en dag i taget och att vi skulle räkna dagarna hon överlevde. 1/4 skrev vi att hon hade överlevt 365 x 2 dagar och det vi firade det med att hon gjorde ett armband till mig. Det var ofattbart att hon inte ens hade pengar till ett frimärke, jag frågade om hon inte skulle ha betalt för armbandet, men det vågade hon inte! Så jävla typiskt kvinnligt. Hon gör ett jobb, ett engagemang, material, porto och allt och kan inte ta betalt. Hon frågade mig vad den var värd! Därmed satte hon ribban att nervärdera sig själv. Jag satte in 200 kr och hon fattade ingenting.
Det hon gjort med mig är att jag vågat börja föreläsa om hur vi kvinnor ska våga ta betalt för vårt jobb! Att vi ska utstråla de framgångsrika vi är! Varför jag ska vinna är för att jag vill ta denna bilen och hämta Emma från Öjebyn där hon aldrig har råd att åka nånstans ifrån, för hennes dröm är att vi ska träffas på riktigt. Jag vill hämta henne och ta med henne till Stockholm och visa henne att det finns ett liv utanför sofflocket, självskärningar, adhd, mediciner. Jag vill visa henne vår huvudstad, gå på Grönan med henne, lyfta upp henne för den livshjälte hon är. Skapa kontakter och hjälpa henne få ett jobb, ett liv!
Vem är jag? Jag är bara en vanlig morsa som älskar livet!
Kram från Eija

Så var det dags. Eija och Emma träffades bara någon timma innan 4goodkvällen Pay It Forward. Glada och väldigt nervösa anlände de till Chinateatern i Stockholm. De skulle gå upp på scenen. Ta emot priset. Ett gigantiskt steg för Emma.

– Välkomna upp på scenen, vinkade Marie och 700 4goodtjejer applåderade.

Och fick ta del av storyn. Om brustna drömmar. Och hopp om framtiden som sakta byggs upp.

IMG_3323

Vår webbis, Malin, fångade upp tjejerna precis när de hoppat in i MINI:n och passade på att höra mer om hur Emma kämpar mot fördomar och negativitet, hur hon försöker hitta en väg tillbaka – och hur Eija hjälper henne på vägen.

Här är intervjun med två fantastiska människor som hittat varandra!

Och det bästa? Det damp just ner ett mail från Eija, där hon bland annat skriver:

”Tack fantastiska ni! Ni anar inte vilken påverkan ni alla hade på Emma igår!!! För första gången i sitt liv fick hon höra människor som kämpar för att överleva när hon kämpat  för att dö. Vi pratade halva natten om det och jag sa att, Emma vad händer nu då? Nu kan du ju inte ta ditt liv när du stått på scen o sagt att du vågar drömma!!!!!!”

Stora kramar till er båda – och Emma, vi hejar på dig!

140515_0250

MINI – Pays it forward! Vill du vinna bilen nästa period? Gå in på 4good.se där du har chansen att vinna en MINI Countryman Cooper D – som du får köra runt i ända fram till nästa gång det är dags för 4goodkväll. Det enda du behöver är att berätta varför just du vill vinna bilen – kanske vill du förverkliga en dröm? Göra något du aldrig gjort?

Entry filed under: 4good, Sunshine Stories. Tags: , , , , , , , , , .

Säsongsavslutning av Pay It Forward! Marita och hennes mormor på vift med MINIn

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

maj 2014
M T O T F L S
« Apr   Jun »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Most Recent Posts


