Min facebookande farmor är min förebild!

mars 24, 2014 at 10:38 f m 2 kommentarer

Bild

Jag älskar min kära farmor! Hon är positiv och så nyfiken på livet! Hon går till gymet flera gånger i veckan, hänger med i tiden och är med på Facebook! Jag har många förebilder, beroende på var i livet jag befinner mig inspireras jag av olika personer. Den senaste tiden har jag tänkt mycket på vikten av förebilder… Hur viktiga de är. En bra förebild kan ju få en att vilja ge det där lilla extra, vara sitt allra bästa och kanske också att våga vara den man innerst, innerst inne vill vara …

Min farmor är är en av mina förebilder. Farmor är snart 91 år gammal, har glimten i ögat och för sin ålder är hon otroligt pigg och alert. Bestämd och envis är också en av hennes egenskaper vilka säkert bidragit till att hon är så pass pigg och stark trots hennes ålder. Att hon sedan gymmar tre ggr i veckan har nog också hållit henne i form :-)…

Trots hennes ålder så hänger hon med i tiden och hon vill förstå och sätta sig in i hur den yngre generationen lever och att hon vill absolut inte missa något… att vara på Facebook är en självklarhet för henne. När hon för ett år sedan flyttade till sitt äldreboende gapade personalen av förvåning när hon frågade hur snabbt bredbandet var. Det var för henne en viktig fråga som de aldrig hade behövt att svara på🙂

Sedan min farmor blev pensionär har hon bidragit med mycket gott till andra, hon har drivit biståndsprojekt och samlat in pengar till olika ändamål. Hon är alltid så positiv och jag har sällan hört henne klaga över något. Farmor har haft lite småkramper av olika slag men inget livshotande och hon har alltid repat sig tills för ett par dagar sedan då hon tyvärr fick en hjärtinfarkt.

När jag ringde henne till sjukhuset så berättar hon med upprymd röst hur härliga alla människor är på sjukhuset och vilken god mat som serveras och att just i kväll blir det spansk paella till middag🙂 Så kvittrar hon på, bara en dag efter att hon fått hjärtinfarkt ligger hon där i sin sjukhussäng och njuter av den omvårdnad hon får och av alla fina människor hon möter. Det är stort tycker jag, och samtidigt som jag har henne i luren så tänker jag och hoppas att jag också blir som hon när jag blir gammal!

En dag senare sätter jag mig i bilen på väg ner till Linköping där hon bor, jag känner att det känns viktigt att träffa henne och det finns så mycket jag vill fråga och säga till min kära lilla farmor.
bild3
Så när jag är där frågar jag henne hur jag blir som hon, att hon är min förebild och att jag också vill ha samma inställning till livet när jag blir gammal! Hon svarar, men Marie du är redan som jag och hon säger till mig att fortsätt att tänka positiv, var nyfiken på livet och på människorna i din närhet, var aktiv så kommer du att leva ett lyckligt liv! Efter ett fint möte och en Selfie med farmor kör jag tillbaka hem till Stockholm, så tacksam och lycklig över att min farmor finns i mitt liv och då förstår jag att att hon kommer att göra det så länge jag lever och förhoppningsvis så länge mina barn lever och sedan deras barn…<3

Hej och kram från Marie
ps. På 4goodkvällarna Pay it forward i maj träffar du några fler av våra förebilder på 4good🙂
bild 6

Entry filed under: 4good. Tags: , , , , , , .

Dream and Do! Morgonpepp med Elizabeth

2 kommentarer Add your own

  • 1. Marie Skoog  |  mars 25, 2014 kl. 7:26 f m

    Fantastiskt inspirerande. Min farfar var också en förebild. Han var alltid nöjd.
    Är du sugen på att byta bana? Inspireras på bytabana.wordpress.com

    Svara
  • 2. Britt Stenfeldt  |  mars 27, 2014 kl. 10:22 f m

    Fina & lyckliga ni, din beskrivning av din goa farmor stämmer väl överens med min farmor som blev 96 år och var så grymt positiv trots att hon förlorat barn, varit med om två världskrig, var i princip blind. Har aldrig skrattat så mycket som med min farmor – när mina kusiner säger att jag är så lik farmor blir jag så lycklig och varm i hjärtat. Min magkänsla är att jag kommer bli 96 händelserika & glada år.
    #heartfor4kidsochenman

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

mars 2014
M T O T F L S
« Jan   Apr »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Most Recent Posts


