Bleisure

november 10, 2011 at 1:44 e m Lämna en kommentar

20111110-144414.jpg

Läser i tidningen Plaza: ”Generation Bleisure. En ny generation formar nu synen på vårt arbetsliv. Den nya tidens karriärister bloggar på dagen, är dj:s på natten och mailar i solstolen. Ordet Bleisure är relativt nytt – ett begrepp som beskriver hur engelskans business och leisure flyter samman.”

Hmm, Bleisure, allt flyter i varann. Jobb, liv, varande. Online. Alltid. Själv har jag fullt sjå att försöka uppamma lite gränser igen, mellan just business and pleisure. Iphonen och informationen håller ju på att ta över mitt liv. Vill bara komma tillbaka till att bli herre på täppan igen. Bli den som sitter i förarsätet. Så: älskar tanken, och slår ett energiskt slag för tok Bleisure!!!… På jobbtid, typ 9-17 ; )
Men det är nog mer en generationsfråga än något annat, hur vet jag hur det är att födas in i en uppkopplad värld? För 90-talisterna är det väl lika självklart som att andas luft?!

Resebranschen har fått fatt i trenden och säljer nu Bleisure-resor. Kombinera businessresan med vinprovning och ner med tråkiga, grå hotellrummet! In med mys och spa.

Så här sägs det om trenden:

Trend 191: Bleisure

Bleisure, a term coined by The Future Laboratory, describes the blurring of business and leisure. In the 80s, business was about competitive advantage and using left-brain characteristics. In the 90s, it was about knowledge economics and using the right-side of our brain. But now it is about firing up both sides of the brain, and mixing and merging left (work) with play and creativity (right). Bleisure people are tech savvy, with every gadget imaginable almost becoming an extension of their body. They multitask, talk, listen and type and text. And their priorities are simple: they come first.
Often work was considered as something you do to get money to buy leisure. But that is a false way to look at it now. If you are doing something that you enjoy doing and you are getting paid for it, it becomes a profitable hobby rather than drudgery.
Boutique design hotels are the new business hotels. People are more mobile today than ever, and they want a homey and welcoming experience when they arrive. It is called “effervescence”. Business travelers are no longer content with a grey drab room.

I hängmatta: med eller utan Iphone?

20111110-145052.jpg

Entry filed under: 4good. Tags: , , , .

Det går inte att spara på tid Knausgård

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

november 2011
M T O T F L S
« Okt   Dec »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Most Recent Posts


%d bloggare gillar detta: