Äta djur

maj 14, 2011 at 5:40 e m Lämna en kommentar

Oj. Har läst 50 sidor i boken Äta djur av Jonathan Safran Foer. Ska denna bok påverka mina matval lika mycket som när jag läste Fast food nation för tio år sen? Den som fick mig att medvetet välja bort McDonalds mat. Inte för att bli hälsosam (boken Supersize me hade inte samma inverkan), utan för att jag blev så tagen över kedjans totala påverkan på djur, miljö och människor (minimilöner, mm). Här ligger jag nu och har rätt omedvetet valt att börja läsa en bok med stor IMPACT on me. Ska jag bli vegetarian nu? Jonathan beslöt sig för att skriva den här boken efter han blivit pappa och de moraliska betänkligheterna kring mat helt plötsligt blev en grej; hur skulle han förklara för sitt växande barn varför vi äter vissa djur och inte andra, etc. Han gav sig ut på upptäcktsresa. Besökte kycklingfarmare och djuruppfödare. Började kolla igenom rapporter, syna fiskerinäringar und more. Han är saklig, har en torr och humoristisk ton. Kör inte med pekpinnar och säger INTE att du måste sluta äta djur. Likväl är det svårt att värja sig för det som rullas upp, kontentan av en tre år lång upptäcktsfärd i djur och ätandet av dem. Får se hur den (och jag?) slutar… På nattygsbordet ligger några andra amerikaner och väntar Tom Rachman – The imperfectionists – och Johan Franzen – Freedom. Så många böcker. Så lite tid ; )

Entry filed under: 4good. Tags: , , , , , , , .

Millionairessworkshop – check! Lagerhaus förfinar businessen

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

maj 2011
M T O T F L S
« Apr   Jun »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Most Recent Posts


