Intim träff med Rebecca Walker

maj 10, 2011 at 3:51 e m Lämna en kommentar

Anledningen till att jag gick upp i arla ottan imorse var att jag fått möjligheten att delta i en intim date på Clarion hotell i Stockholm. Den kreativa affärsutvecklaren på Forma Publishing -Catharina Hansson (grundare av och mångårig chefredaktör på tidningen Leva) hade bjudit in till författarträff. Besöket gällde Rebecca Walker som jag tidigare intervjuat för zentv.se (åkte över till Maui där hon bor och körde avskalad webbtv-inspelning i bästa (hmm värsta?) pionjäranda). Anyway! Här var hon nu och jag ville verkligen vara med i detta forum; lyssna och delta. Vi pratade familj, barn och om att skaffa dem. Rebecca, som är dotter till Alice Walker (förf till Purpurfärgen och känd feminist i USA), har bland annat skrivit två böcker på temat. Dels den biografiska Baby Love – choosing motherhood after a lifetime of ambivalence, dels antologin One Big happy family (om olika familjekonstellationer). Baby Love och mycket av vårt prat handlade om det förbjudna – får man tänka att man inte vill ha barn? Vara rädd för att inte klara av moderskapet, göra illa, vara dålig. Hur mycket tar vi med oss från vår barndom (Rebecca själv anser sig övergiven av sin mamma som valde karriären framför henne)? Rebecca brinner för att sudda ut de gränser som kön, hudfärg och sexuell läggning skapat och har utmärkts med loads of awards. Ansedd som en av USAs mest inflytelserika ledare under 40, flitigt anlitad föreläsare vid universitet (Microsoft och IBM) – she rocks! Jag är glad att jag lyssnade på hennes seminarium om den nye mannen på bokmässan för ca tre år sen. Ingemar Gens, beteendevetare, och Levas Catharina hade tagit dit henne. Klarsynen, budskapet och sättet hon gjorde det på berörde mig starkt. Så, idag visade min inspirationstermometer lika hög temperatur som den just nu i Stockholm – typ 30+??

Entry filed under: Möt 4goods inspiratörer. Tags: , .

Tack för igår Malmö! Pratade just med Mia

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

maj 2011
M T O T F L S
« Apr   Jun »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Most Recent Posts


