Agneta Sjödin om kärleken till sig själv

april 7, 2011 at 9:40 f m Lämna en kommentar

Hej alla. Ringde precis upp 4goodvännen Agneta Sjödin, eftersom hon är hyperaktuell med…Just det: sin nya bok! Flickan från Paradiset heter den och så här pratade vi:

Katrin: Nu är din senaste bok ute för försäljning, vill du berätta för oss vad den handlar om?

Agneta: Man kan säga att det här är en bok om att väcka din inre styrka – om den sanna kvinnokraften som ligger och ruvar inom oss alla och som vill fram. På boksiterna har de kallat den en blandning av (Paolo Coelhos) Alkemisten och Marianne Fredriksson.

Handlingen äger rum i oasen Paradiset. Här landar en föräldralös flicka med en karavan från Yemen. Hon stannar hos en fosterfamilj och får just det passande namnet Yemen. Vi får följa hennes uppväxt, hennes giftermål (påtvingat och olyckligt) och hennes möte med en Eremit. Vid det här laget har flickan växt upp och hunnit flytta till nästa oas, kallad Skuggan… Här har hon helt slutat leva. Hon är avstängd och lever i skuggan av sig själv och världen. När Eremiten – Betel – kliver in i bilden förändras tillvaron. Genom mötet med honom börjar hon så småningom att återta sin styrka. Hon hittar tilllbaka till sig själv.

Katrin: Så Eremiten har svaren på alla Yemens och livets frågor?

Agneta: Nej, Betel är den som ställer frågorna! Och Yemen tvingas ta ställning, utvärdera och omvärdera för att nå sina egna sanningar. Många gånger under bokens uppkomst så märkte jag att jag inte ens visste Vad Eremiten skulle säga… Jag hörde klart och tydligt Yemens (ibland provocerande) frågor och hade ingen aning om vad nästa ord från Eremiten skulle bli. Skulle han säga något bra? Men, det dök alltid upp. Han hade alltid något tänkvärt att ge tillbaka. Jag lärde mig mycket själv av honom. Det var en annorlunda skrivprocess!

Katrin: Ja, hur kom egentligen boken till? Hur funkar det när en bok föds?

Agneta: Boken har funnits i mitt huvud under en längre period, även om den inte tog så lång tid att skriva. I början hade jag bara en bild av en eremit och visste att hans namn var Betel. Och så spelades en ”trailer” upp i mitt huvud, om och om igen, med denna man, sittandes vid en lägereld. Det var först när jag kom i kontakt med kvinnan som dök upp vid lägerelden som historien började ta form. Det blev inte en bok som fick heta: Mannen från Betel, det blev en bok med namnet Flickan från Paradiset.

Katrin: Vad får läsarna med sig? Och hur skulle du önska att man tar till sig boken?

Agneta: Jag hoppas att de får en massa klokskap med sig! Frågorna som Eremiten ställer i boken – ställ dem till dig själv! Låt dem inte bara bli en del av berättelsen. Det finns också en massa verktyg i boken som jag tror kan vara användbara. Men mest handlar det hela om att återskapa kärleken till dig själv. Genom Yemens historia hoppas jag beröra fler kvinnors historia. Den tredje oasen som Yemen hamnar i kallas Ögat – hon är sedd och kan inte längre fly. Det är slut på försöken att fly sitt öde och dags att börja känna sig själv!

Katrin: Och till sist; i tuffa tider – vi hamnar alla i dem förr eller senare – vad gör Du då för att må bättre?

Agneta: När livet är tufft, då sätter jag mig ned och affirmerar en ljusare framtid. Jag gör det genom att spela upp en film på min näthinna. Det funkar på mig och det funkar riktigt bra. Det är ingen verklighetsflykt men ett sätt att välkomna ljusare tider!

Varmt tack till Agneta. Och så tipsar vi om boken som köps på http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137136607 och ser ut så här:

Entry filed under: Möt 4goods inspiratörer. Tags: , , , , , .

Smile! Det är vår och…tja: tisdag?! Lunch med Agneta

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

april 2011
M T O T F L S
« Mar   Maj »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Most Recent Posts


