Bokrea och mera Bodil

mars 1, 2011 at 11:58 f m Lämna en kommentar

Gick in på Akademibokhandeln och hamnade, av en slump, på årets bokrea. Tänk! Den hade nästan gått mig förbi och tidigare var det liksom händelsernas händelse. Då för 20, 15, 10 år sedan när man fann sig shoppa loss på böcker som man trodde man skulle läsa. Hehe. Kan ju bara säga att fler bokrea-böcker har hittat upp till vinden än de böcker som jag köpt till fullt pris. Sen några år har allt dock flutit ihop, en bokrea idag känns ungefär lika aktuell som semlor i januari eller april. Allt är liksom lite luddigt. Och I USA stänger de ned Borders, den stora bokkedjan näst efter Barnes & Noble… Anyway! Jag gick i alla fall därifrån med ett par Joan Didion böcker (har läst Ett år av magiskt tänkande – läs den!), Strindbergs stjärna (den som såldes till 14 länder innan den första utgågan släppts i Sverige) och så De från norr kommande leoparderna av Bodil Malmsten. Oj, vad jag gillar henne. Här kommer ett utdrag av en av de massor av kloka, korta reflektioner som hennes bok består av: (hon sitter på planet och har precis beställt in vin till maten) ”Jag dricker bara några klunkar ur varje vinflaska men eftersom affärsmannen sitter där med allt sitt myckna vatten känner jag mig som en alkoholist Som om jag skulle dricka mig redlös på de där små vinflaskorna och slänga mig tvärs över sätet i knäet på den vattendrickande mannen. Jag noterar i min anteckningsbok: SLUTA BRY MIG OM VAD ANDRA TYCKER. ”

Andra Bodilreflektioner, direkt ur boken (sen ska jag hejda mig):

”Att man alltid måste bjuda på någonting när man får besök. Kaffe, te, kakor, kex, middag, lunch.
De som hälsar på mig får vara glada om jag är hemma själv.”

Undrar om Bodil skulle göra sig på en 4goodkväll? Om det skrivna, briljanta, kan glänsa i tal och framförande? Hm, det ska vi i alla fall kolla upp. Läste att hon just nu kör en monolog på Södra teatern.

Entry filed under: 4good. Tags: .

God fredag Dream on! Because…

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

mars 2011
M T O T F L S
« Feb   Apr »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Most Recent Posts


