Böcker – viktig övervikt

januari 15, 2011 at 4:13 e m 2 kommentarer

Hemma från Amerikatt. Resan gick bra, men jag fick fixa och trixa lite vid check in för att få till en bra vikt mellan våra tre resväskor. Jag har tidigare berättat om min porslinspassion (med fördel shoppat på Anthropologie), men min andra stora lust är den till böcker (och tidningar). Och i min väska låg en del såna.. Ja, böcker alltså. Tur att barnens väskor vägde liite mindre för den här gången fick jag till det utan att behöva betala. Med mig har jag bland annat nyutgivna boken Poser – my life in 23 yoga poses, skriven av en fd vilja-vara-perfekt-mamma som nu, tio år senare, skriver om sina erfarenheter av det livet och kopplar dem med sitt möte med yogan. Cool är hon och insiktsfull. Elizabeth Gilbert tipsar och ger sina lovord på bokens baksida men den blir nog inte en lika stor bestseller som Eat Pray Love. Men helt klart en systerbok! Vad har vi mer? 29 gifts – how a month if giving can change your life, av kroniskt sjuka Cami Walker. Kolla också in siten www.29gifts.org Cami får ett råd av sin andlige lärare att ge bort något varje dag under 29 dagar. Hon är djupt deprimerad och i fysisk obalans och tycker att det hela låter rätt fjantigt men beslutar sig ändå för att köra. Boken är berättelsen om vad som hände. Kort och gott: ge och dig skall vara givet! Boken To kill a mockingbird firar 50 år, men den är fortfarande lika aktuell. På ytan handlar historien om rasism i 30-talets amerikanska södern, men på djupet  är det här en bok om livskunskap, värderingar, etik, sann medmänsklighet – skrivet briljant av Harper Lee. Chelsea Handler är en amerikansk talkshow-värd, komiker, fräck, vågad, snabb i käften, öppen (kanske lite dryg men det är ändå något hos hennes som man gillar). Hursomhelst har hon de senaste åren givit ut en mängd självbiografiska böcker med titlar som My horizontal life – a collection of one-night stands… Gillar bekännelselitteratur och den här är smart. Precis så skriver Nora Ephron, 60+ regissören till bland annat Sleapless in Seattle och Julie & Julia. Men i hennes senaste två böcker handlar det om livet efter femtio. Alltid kul med livshistorier, alltid kul med insikt och humor. And she’s got it. OK, vänner det blev ett långt inlägg, nu får det räcka. Tidningshögen tog jag som handbagage, den mätte en decimeter, men när jag vill ha något blir jag stark som en björnmamma ; )
Allt gott – Katrin

Entry filed under: Tankar från USA. Tags: , , , , , , , , , , , , .

Anthropologie – mitt konstmuseum! Yogastart!!!

2 kommentarer Add your own

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

januari 2011
M T O T F L S
« Dec   Feb »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Most Recent Posts


